Thursday 7 August 2014

# B-Complex # ESP

Tip pantang ibu keguguran bayi

Selepas mengalami keguguran, ibu juga perlu mengambil langkah penjagaan yang sama macam ibu selepas bersalin. Ini adalah penting bagi memastikan tubuh ibu kembali kuat dan pulih seperti sedia kala. Bagi ibu yang mengalami keguguran, tempoh berpantang adalah sebaiknya 2 minggu ke 20 hari. Masa tersebut adalah sepatutnya dimanfaatkan sebaik mungkin bagi menguatkan kembali rahim ibu, melengkapkan keperluan nutrisi dan mengelakkan dari sebarang tekanan.

Kepentingan berpantang bagi ibu keguguran bayi

Bagi ibu yang berkerjaya, biasanya doktor akan bagi MC untuk hanya 2 minggu. Selama 2 minggu dalam pantang tu, jangan pula pergi melancong atau melakukan kerja-kerja berat. Sebaiknya berehatlah dan berpantang sahaja dirumah. Ibu yang mengalami keguguran juga perlu melalui sesi berpantang supaya;

  • Badan kembali sihat, kuat dan cergas seperti sediakala
  • Menyembuh dan menguatkan semula rahim
  • Elak masalah kedinginan terhadap hubungan suami isteri dikemudian hari
  • Elak dari kekecewaan dan tekanan perasaan
  • Menurut petua orang-orang lama, ibu yang tidak berpantang walaupun keguguran akan mengalami masalah angin, lemah dan sakit-sakit badan.


Tip pantang ibu keguguran bayi

  • Elakkan dari mengangkat benda-benda berat
  • Elakkan dari minum ais dan bergas
  • Bertungku amat digalakkan bagi melancarkan aliran darah dan dikatakan dapat membantu mengecutkan rahim dengan lebih cepat.
  • Pakai stokin kerana ia membantu menghangatkan kaki
  • Amalkan pengambilan suplemen bagi memastikan keperluan nutrisi yang mencukupi bagi membantu proses penyembuhan luka dalaman, mengembalikan tenaga dan menguatkan semula rahim

Vitamin terbaik untuk ibu yang mengalami keguguran

vitamin untuk keguguran kandungan


ESP

Membekalkan sumber protin yang mudah dihadam yang penting untuk otot, kulit, rambut darah dan lain-lain. Ia membantu menguatkan otot rahim supaya ia lebih bersedia untuk kehamilan seterusnya. Ia juga menbantu membekalkan tenaga segera dan 

Tahukah anda, protin sangat sensitif pada haba dan ia hanya boleh bertahan hingga 36°C sahaja? Pada suhu yang lebih tinggi, asid amino yang terkandung akan rosak dan terhapus. Dengan yang sedemikian, bagaimana anda akan mendapat bekalan protin dari sumber seperti telur, daging, ayam malah air soya yang telah dimasak pada suhu yang lebih tinggi??


Vita-lea

Multivitamin yang dilengkapi dengan formula zat besi. Zat besi sangat penting untuk pembinaan sel-sel darah merah. Kekurangan zat besi akan menyebabkan masalah hb rendah, kulit yang pucat dan tubuh mudah penat. Lebih teruk kekurangan zat besi boleh menyebabkan pitam. Vita-Lea juga membantu melengkapkan keperluan nutrisi kerana ia turut mengandungi 12 vitamin dan 7 zat mineral yang disarankan oleh RDA.


Vitamin C Plus

Sangat berkesan dalam membina dan mengukuhkan sistem imunisasi tubuh. Ia akan menghalang serangan virus atau jangkitan yang boleh menganggu kesihatan ibu yang sedang berpantang. Ia juga meransang tubuh menghasilkan kolagen secara semulajadi dan membantu mempercepatkan penyembuhan luka. 


B-Complex

Membantu melawan tekanan perasaan, kemurungan dan insomnia. Ia juga lengkap dengan asid folik semulajadi yang membantu pembentukan sel darah merah yang sihat.


Zinc Complex

Zink membantu mempercepatkan penyembuhan luka. Salah satu sumber zink yang tinggi ialah ikan haruan. Sebab tu ikan haruan sangat popular dikalangan ibu-ibu dalam pantang. Tapi bagi anda yang tidak gemar makan ikan haruan, Zinc Complex boleh membantu membekalkan keperluan zink anda. Ia juga membantu mencegah dari masalah keguguran rambut kronik.

Sekiranya berminat untuk mendapatkan vitamin untuk ibu yang mengalami keguguran, atau sebarang pertanyaan jemput hubungi saya melalui



Penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei dan Indonesia via Poslaju & GDex


No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana