Banjir Besar 2014: ini kisah kami

Sedar tak sedar dah lebih sebulan saya tak berkongsi cerita kat blog. Sibuk punya pasal la ni. Apa tak sibuknya, mula-mula anak patah tangan, lepas 4 hari kemudian kampung dan rumah kami pula dilanda banjir besar! Besar tak besar banjir tu rumah mak saya yang tak pernah naik air tu tinggal bumbung je lagi yang tak tenggelam. Suatu pengalaman yang takkan dilupakan sampai bila-bila..


Ni pusat pemindahan banjir tempat kami sekeluarga menyelamatkan nyawa selama seminggu. Ni gambar beberapa jam sebelum air naik sehingga semua fasiliti setingkat tu hanya boleh nampak bumbung je. Malangnya keadaan tu saya takde gambarnya sebab fon habis bateri..nak charge takde letrik. Bekalan air bersih pun takde tau..terpaksala kami mandi dan berwudhuk dengan air banjir yang kuning tu...

Selepas 5 hari baru air surut dan kami boleh balik tengok keadaan rumah.



Masa ni proses pembersihan dan peringkat ke 4. Sebab tu boleh nampak ruang. Kalau tak, nak berjalan pun tak boleh sebab takde tempat nak berpijak. Barang-barang semua berselerak dan hampir 90% rosak tak nampak rupa asal. Datang pakai selipar memang silap besar sebab lumpur setakat atas buku lali, selipar melekat dalam lumpur. Pulak tu banyak kaca dan serpihan kayu dan CACING-CACING YANG SANGAT BANYAK DAN BESAR! tu yang paling saya tak boleh tahan....

Terpaksalah ambik je kasut but kat dalam parit depan rumah yang hanyut ntah dari mana buat pelindung kaki.

Ini kisah permulaan pasca banjir kami sekeluarga. Banyak lagi kisah nya...walaupun dalam keadaan duka, masih terlalu banyak nikmat, bantuan, pengajaran yang Allah beri tanpa disangka-sangka disaat kami sangat memerlukan.



Terima kasih kepada dermawan2 yang bermurah hati memberi bantuan makanan, pakaian, bekalan air bersih dan keperluan-keperluan asas yang lain..

Terima kasih sukarelawan2 yang datang bawa mesin generator dan water jet (dalam bahasa melayu ntah la apa namanya) tolong bersihkan ruang tamu rumah..

Terima kasih Alam Flora dan pasukan Bomba yang bersihkan sampah2 yang bertimbun dan clear kan lumpu dalam longkang..

Dan banyak lagi lah bantuan2 yang kami telah terima tak mampu saya nak sebutkan disini...Terima kasih

Syukur Alhamdulillah...




No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...