Tip-tip tangani cuaca panas elak strok haba

Panas betul cuaca sekarang, keluar jemur kain sekejap pun boleh rasa pedih kulit padahal baru pukul 10 pagi... Belum lagi keluar betul-betul waktu tengahari tu, mashaa Allah....Dalam cuaca panas macam sekarang ni, sila ambil perhatian ye sebab bahaya suhu yang terlampau tinggi ialah boleh mengakibatkan strok haba atau 'heatstroke'.


apa itu strok haba


Strok haba berlaku bila suhu badan melebihi 40.5°C disebabkan pendedahan terhadap panas terik yang terlalu lama disertakan kurang pengambilan air dan dehidrasi. Serangan strok haba ni boleh menganggu sistem saraf otak dan seterusnya boleh membawa maut... Nauzubillah..

Suhu badan kanak-kanak boleh meningkat 5 kali lebih cepat berbanding orang dewasa, jadi pantau lah aktiviti anak-anak kita semasa cuaca panas dan ambil langkah berjaga-jaga. Jangan biarkan mereka bermain di luar rumah diantara jam 10 pagi hingga ke 4.30 petang dan jangan sekali-kali meninggalkan mereka di dalam kereta !!


strok haba


Tapi jangan terlalu risau sebab serangan strok haba ni dapat dielak. Tip-tip menangani cuaca panas bagi mengelak strok haba:
  • Elak terdedah kepada panas terik dalam tempoh yang lama.
  • Elak menunggu di dalam kereta yang berhenti di tengah-tengah panas terik. PERINGATAN! JANGAN SEKALI-KALI TINGGALKAN ANAK-ANAK KECIL DI DALAM KERETA BERSENDIRIAN.
  • Minum air kosong sekurang-kurangnya 2.5 Liter setiap hari
  • Pakai pakaian yang longgar dan menyerap peluh. Elak memakai pakaian berwarna hitam/gelap kerana ia boleh menyerap haba sekaligus meningkatkan suhu badan
  • Kurangkan/elakkan minuman berkafein kerana sifatnya yang diuretik menyebabkan tubuh lebih cepat terdehidrasi
  • Pakai krim perlindungan sinar matahari dengan kandungan spf 20++. Lebih tinggi kandungan spfnya, lebih baik bagi mencegah kerosakan akibat pancaran sinar uv.
  • Minum air isotonik bagi mengekalkan cecair badan. Penting untuk mereka yang aktif

performance drink shaklee
Boleh dibancuh ketika jamuan..tak perlu letak gula pun

Cerita pasal air isotonik, kebanyakan yang ada dipasaran adalah yang bergas. Ramai budak-budak kecik tak suka, pedas katanya. Tapi Shaklee ada yang bebas karbonat (takde gas) dan rendah gula.. iaitu Performance Drink. Sedap, berkhasiat dan memberi tenaga pula tu, budak-budak kecik pun suka apatah lagi orang dewasa.. Orang mengandung pun boleh minum Performance Drink ye..

Kebaikan Performance Drink terbukti berkesan :

Meminimumkan kehilangan cecair badan. Mengurangkan rasa haus.

Mengalirkan elektrolit sepenuhnya ke seluruh badan termasuk kalsium & magnesium (tidak bagi jenama lain).

Menstabilkan paras glukosa dalam darah, untuk membekalkan tenaga berterusan dan mengekalkan stamina.

Performance Drink sangat disyorkan untut para atlet, mereka yang bekerja luar bangunan untuk tempoh masa yang lama, mereka yang sering kepenatan dan kekurangan air, ibu hamil yang berpuasa, ibu menyusu yang berpuasa dan warga tua

Harga untuk Performance Drink hanyalah RM82.50

Camana nak dapatkan Performance Drink? Anda boleh order terus dari Shaklee dengan klik pada butang order berikut




Atau anda boleh mendapatkannya dari saya dengan menghubungi saya ditalian berikut. Saya adalah pengedar Shaklee yang sah.





No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...