10 kebaikan tabiat bangun awal pagi sebelum matahari terbit

Saya percaya, waktu sahur mesti ramai yang bangun sekadar minum air, pastu terus sambung tidur semula. Rugi waktu tidur katanya. Mata pun buka separuh je, jalan terhuyung hayang. Ada yang lebih tak bagus, terus tak bangun sahur. Berjaga sampai tengah malam pastu gi makan kat kedai mamak kononnya nak ganti sahur so tak perlu bangun dah. Alasan, takut mengantuk kat tempat kerja atau dalam kelas.

Tahu ke tak tahu bahawasanya bangun seawal 4.30 pagi mempunyai banyak kelebihan dan kebaikannya yang tersendiri. Bukan agama Islam je yang menyuruh penganutnya bangun awal pagi malah mereka yang beragama lain pun sama. Jom semak 10 kebaikan bangun awal pagi sebelum matahari terbit;


kebaikan bangun awal pagi


1. Kajian oleh University Texas pada tahun 2008 telah menunjukkan, pelajar yang bangun awal pagi memperolehi gred CGPA yang lebih tinggi berbanding pelajar yang suka berjaga malam dan bangun lewat pagi.

2. Cristoph Randler, seorang pakar Biologi dari Harvard telah menemui bahawa mereka yang mempunyai tabiat bangun awal adalah lebih proaktif. Mereka ini mempunyai impian dan matlamat jangka masa panjang dan berusaha gigih untuk mencapai segala yang diimpikan.

3. Kajian dari Randler juga menunjukkan, mereka yang mengamalkan tabiat bangun awal pagi berupaya menangani masalah dengan lebih efisien. Biasanya mereka ini lebih berjaya dalam dunia bisnes.

4. Perancang masa yang lebih baik. Mereka mempunyai banyak masa yang sunyi sepi untuk menetapkan matlamat hidup, organisasi dan rancangan sepanjang hari dan minggu.

5. Mempunyai lebih banyak masa untuk bersenam. Senaman yang konsisten mampu meningkatkan tenaga, mood yang baik, kecergasan dan membantu tidur waktu malam yang lebih lena.

6. Pakar mengatakan, mereka yang mempunyai tabiat tidur awal dan bangun awal pagi mempunyai ritma alam semulajadi yang seimbang. Ini membantu waktu tidur yang berkualiti.

7. Mereka yang mempunyak tabiat bangun awal pagi lebih gembira, optimis, positif, rajin dan teratur. Mereka yang sering tidur lewat malam dan bangun lewat pagi mudah mendapat tekanan dan pesimis (berfikiran negatif). Kajian dari Jerman pada tahun 2013 telah menemui hubungan rapat antara tekanan mental dan tabiat tidur lewat malam.

8. Dapat mengelakkan kesesakan ketika menggunakan pengangkutan awam dan lalulintas dengan kata lain dapat mengelak dari terburu-buru mengejar masa.

9. Cenderung untuk mengambil sarapan yang lebih sihat dan mempunyai bentuk tubuh yang lebih menawan. Kajian dari University Northwestern pada tahun 2011, mereka yang sering tidur lewat malam cenderung mengambil sebanyak 248 lebih banyak kalori dalam sehari dan mempunyai purata BMI yang lebih tinggi 2 kali ganda lebih tinggi berbanding mereka yang tidur awal dan bangun awal pagi.

10. Bangun awal pagi membolehkan kita menjalankan ibadah seperti solat sunat fajar, solat sunar tahajjud dan berzikir sebelum menunaikan solat fardhu subuh. Ketika inilah Allah akan membuka seluas-luasnya pintu rezeki, memakbulkan doa-doa mereka yang berdoa dan memberi dorongan dan kekuatan kepada jiwa hamba-hambaNya.


Kesimpulannya, tak rugi pun waktu tidur tu jika kita bangun tidur awal pagi sebelum matahari terbit. Waktu pagi juga adalah waktu dimana aliran darah dan minda kita berada dalam keadaan paling rileks, degupan jantung paling stabil dan otak paling cerdas. Tabiat ini bukan saja bagus untuk mereka yang berniaga je, pelajar dan pekerja makan gaji pun sepatutnya turut mengamalkan tabiat bangun awal pagi setiap hari bagi mendapatkan hidup yang lebih berkualiti bebas dari tekanan.

Tips supaya mudah bangun pagi ialah:
  • Tidur seawal 9.30 malam
  • Berniat untuk bangun awal dan berdoa
  • Kunci jam loceng
  • Letakkan jam loceng jauh dari capaian
  • Elakkan dari minum minuman berkafein sebelum masuk tidur. Sebaiknya minum susu atau ambil suplemen yang mengandungi kalsium atau minum air kosong.
  • Tutup lampu, tidur dalam keadaan yang gelap membantu kita tidur dengan lebih berkualiti.
  • Matikan atau tutup semua alat-alat eletrik dan elektronik yang berhampiran

Adakalanya faktor kekurangan nutrisi juga mempengaruhi kualiti tidur seseorang. Kekurangan kalsium akan menyebabkan kekejangan, badan rasa lenguh dan tubuh rasa ketat sekaligus menganggu tidur yang berkualiti dan mencukupi. Begitu juga dengan tekanan mental atau depresi

Shaklee Ostematrix membantu membekalkan keperluan kalsium dan magnesium kepada tubuh. Dengan Ostematrix, kita akan dapat mengatasi masalah-masalah kekejangan, lenguh-lenguh dan tubuh rasa ketat. Shaklee Omega Guard pula membekalkan asid lemak Omega-3 yang lengkap dengan DHA, EPA dan ALA bukan saja bagus untuk otak malah membantu menangai depresi. Jadi, jika anda mengalami masalah tidur, sila dapatkan vitamin untuk tidur nyenyak segera.

vitamin untuk tidur nyenyak


Jom amalkan tabiat bangun awal pagi dan nikmati kebaikan dan kelebihannya. Jangan lupa untuk terus mandi ye. Mandi dengan air sejuk sebelum matahari terbit adalah petua untuk kulit awet muda, otak yang cergas, bagus untuk jantung dan banyak lagi.

Berminat nak dapatkan vitamin untuk tidur yang nyenyak? Harganya cuma RM207.60 termasuk pos. Bolehlah hubungi saya ditalian berikut

Salam sayang, Jana






No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...