7 makanan untuk atasi masalah rambut gugur dan dapatkan rambut kuat, sihat dan lebat

Sungguh menyakitkan pandangan mata bila tengok rambut gugur bersepah atas lantai kan? Melekat di sikat, atas bantal malah ada jugak yang termasuk dalam masakan tanpa sengaja. Lebih menakutkan bila rambut yang kat atas kepala pun semakin nipis dan jarang. Masalah rambut gugur bukan masalah kaum wanita saja, kaum lelaki pun boleh mengalami masalah serupa. Rahsia untuk dapatkan rambut yang kuat, sihat dan mengatasi masalah rambut gugur bukanlah bergantung pada penggunaan shampoo atau produk rambut yang berjenama terkenal dan mahal semata-mata tapi rahsia untuk atasi masalah rambut gugur adalah dengan mengamalkan pemakanan yang sesuai. Diet yang betul bukan sahaja bagus untuk kesihatan rambut malah untuk kesihatan keseluruhan juga. Jom semak 7 jenis makanan yang boleh bantu kita atasi masalah rambut gugur seterusnya jadikan rambut lebih kuat, sihat dan lebat.


masalah rambut gugur


7 makanan untuk atasi masalah rambut gugur dan dapatkan rambut kuat, sihat dan lebat

1. Makanan yang kaya dengan asid lemak Omega-3 seperti ikan salmon. Asid lemak Omega-3 membantu menyuburkan rambut, membuatkan rambut bersinar dan lebat. Bagusnya asid lemak Omega-3 ia bukan sahaja untuk rambut tetapi turut bantu mencergaskan otak malah boleh mencegah penyakit kronik seperti penyakit darah tinggi, penyakit jantung dan Alzheimer.

2. Yogurt dengan tinggi protien. Selain dari protin untuk binaan sel-sel umbi rambut, ia turut mengandungi vitamin B5 yang melancarkan aliran darah ke kulit kepala, bantu pertumbuhan rambut dan mencegah rambut gugur. Vitamin B5 turut dikenali sebagai pentothenic Acid.

3. Sayur bayam adalah salah satu antara sayur berdaun hijau yang membantu mencegah rambut rapuh dan mudah rosak. Ia kaya dengan vitamin A, zat besi, beta karotena, folate dan vitamin C.

4. Jambu batu sangat kaya dengan vitamin C. Ia membantu mencegah rambut bercabang.

5. Tiram merupakan makanan tinggi zink. Salah satu faktor masalah rambut gugur adalah akibat kekurangan zink. Bulu mata yang sering gugur juga adalah petanda tubuh kekurangan sumber mineral zink. Zink sangat penting dalam pembinaan sel-sel badan termasuk lah rambut.

6. Kayu manis sangat bagus untuk melancarkan peredaran darah. Ini akan membolehkan folikel rambut mendapat bekalan oksigen dan nutrisi yang mencukupi.

7. Telur membekalkan sumber protin dan vitamin B iaitu biotin untuk rambut sihat. Kekurangan protin dan vitamin B akan menyebabkan rambut gugur, Biotin juga membantu menguatkan kuku yang rapuh.


Namun tak semua boleh mengamalkan 7 makanan diatas setiap masa kan? Jangan risau, jangan mengeluh, Ada vitamin Shaklee yang boleh bantu atasi masalah rambut gugur dan dapatkan rambut kuat, sihat dan lebat. Vitamin tersebut ialah BComplex, Zinc Complex dan ESP.

atasi masalah rambut gugur


ESP membekalan protin yang merupakan bahan penting untuk pembinaan sel-sel rambut. Kekurangan protin akan menyebabkan masalah rambut gugur, kuku rapuh dan rambut keperangan.

B-Complex lengkap dengan 8 komponen vitamin B termasuk B5, Biotin dan Folate untuk rambut kuat, sihat dan lebat. B-Complex juga berfungsi sebagai antistress yang merupakan salah faktor keguguran rambut.

Zinc Complex membekalkan mineral zink untuk rambut yang kukuh dan kuat. Zink juga membantu pembentukan kolagen dan protin untuk pertumbuhan rambut, kuku dan organ-organ lain.

atasi masalah rambut gugur


Shampoo organik tanpa bahan kimia bahaya: Set penjagaan rambut Shaklee Prosante untuk rambut gugur dan berkelemumur

Rambut gugur boleh menyebabkan seseorang itu kelihatan lebih tua kerana rambut yang semakin nipis. Lebih memburukkan keadaan bila rambut mula botak dan nampak bertompok-tompok. Rambut gugur sering berlaku terhadap ibu yang sedang hamil, berpantang dan menyusu kerana ketika ini keperluan nutrisi yang seimbang sangat diperlukan. Begitu juga dengan mereka yang sibuk bekerja, sentiasa berada dalam keadaan stress dan sukar mendapatkan makanan berkhasiat.

Daripada duk memendam perasaan tengok rambut bersepah-sepah dimerata tempat, baik ambil langkah penyelesaian yang bijak. Rambut itu mahkota.

Harga runcit set vitamin untuk mengatasi masalah rambut gugur ni ialah RM247.50 termasuk pos. Untuk mendapatkannya, anda boleh terus order dengan klik pada butang order berikut



Atau anda boleh mendapatkan set vitamin untuk mengatasi masalah rambut gugur dari saya berserta konsultasi dan nasihat cara makan. Sila hubungi saya ditalian berikut



No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...