7 petua atasi masalah sukar tidur malam

2-3 minggu kebelakangan ni jana alami masalah sukar tidur malam. Walaupun badan letih, mata dah mengantuk tapi tetap sukar tidur malam. Susah nak lena dan tidur dengan nyenyak.. badan pun rasa lenguh-lenguh tak selesa. Tengah tengah tidur pun asyik terjaga.

Akibatnya, susah betul nak bangun jam 5 pagi sedangkan waktu itu lah waktu paling mustajab untuk beribadah. Rugi sangat. Waktu bangun pagi pun badan rasa berat. Memang jana tak boleh biarkan masalah sukar tidur malam ni berlarutan, harus kena kaji dan cari jalan penyelesaian.

vitamin untuk tidur tak nyenyak


Mengapa sukar tidur waktu malam. Ada banyak faktor antaranya ialah:
  • Terlalu banyak tidur pada waktu siang. Hadkan tidur pada waktu siang hanya kurang 1 jam supaya cukup untuk merehatkan minda dan badan sahaja. 
  • Minum minuman berkafein sebelum tidur. Oleh itu elakkan minum minuman berkafein disekitar waktu tidur. Nikotin dan alkohol juga boleh menjadi faktor sukar tidur malam.
  • Pengambilan makanan atau minuman bergula secara berlebihan sewaktu makan malam. 
  • Gangguan elektronik seperti tv, telefon dan komputer. Oleh itu tutup semua alat elektronik.
  • Keadaan yang tidak selesa seperti terlalu panas, gangguan nyamuk dan hama dan bising. Pastikan keadaan tempat tidur sentiasa selesa, bersih dan kemas. Bagi orang islam, sebelum tidur kita disunatkan untuk mengibas tempat tidur sambil lafaz 'Allahuakhbar' 3 kali kerana kerana selain untuk bersihkan tempat tidur, akan menghindarkan kita dari ancaman serangga.
  • Faktor dalaman seperti terlalu banyak berfikir hingga menyebabkan keresahan, tubuh kurang kalsium, magnesium termasuk potasium dan vitamin D.
  • Kelaparan. Mungkin ada yang sedang menjalankan diet cara salah dengan meninggalkan makan malam. Jangan sesekali tinggalkan makan malamwalaupun sedang dalam proses menguruskan badan. Cari menu yang bersesuaian.

Tidur pada waktu malam yang berkualiti adalah sangat penting bagi kita mendapat rehat secukupnya. Ketika tidur, sel-sel tubuh kita aktif menjalankan proses pembaikian dan penggantian sel-sel yang telah rosak.

Ketika tidur juga tubuh kita aktif menjalankan proses detoks secara semulajadi. Masalah sukar tidur malam akan mengganggu proses-proses pembaikian dan pembinaan sel dan proses detoks.

Kesan buruk jangka masa panjang bagi masalah sukar tidur malam ialah kita berisiko tinggi untuk dapat penyakit dan masalah seperti:
  • Tekanan mental dan kemurungan
  • Masalah penghadaman dan pengumpulan toksin
  • Kulit berjeragat dan kusam
  • Penyakit jantung
  • Kanser
  • Produktiviti ditempat kerja menurun

Jom semak 7 petua atasi masalah sukar tidur malam:
  1. Minum segelas susu atau teh camomile yang boleh bantu beri ketenangan
  2. Mandi air suam sebelum tidur
  3. Sekiranya ada masalah sedang difikirkan, luahkan masalah tersebut dengan cara menulisnya dalam diari. Ini boleh membantu memberi kelegaan fikiran.
  4. Membaca buku atau al-quran sebelum tidur
  5. Bagi orang Islam, solat Isyak sangat membantu mengatasi masalah sukar tidur malam dan memberikan tidur yang nyenyak.
  6. Aromaterapi. Kajian mendapati penggunaan bauan lavender beri kesan tenang dan rileks pada fikiran dan tubuh dan suasana tempat tidur.
  7. Bersenam secara konsisten pada waktu siang berkesan bantu atasi masalah sukar tidur malam.


Vitamin yang berkesan untuk atasi masalah sukar tidur malam dan bantu kita untuk tidur lena dan nyenyak ialah Ostematrix dan Omega Guard Shaklee.

vitamin untuk tidur lena

Shaklee Ostematrix bantu membekalkan keperluan kalsium, magnesium dan vitamin D kepada tubuh. Kajian menunjukkan, mereka yang mengalami kekurangan nutrisi tersebut biasanya mengalami masalah sukar tidur dan tidur tak lena.

Ostematrix juga bantu kita mengatasi masalah seperti kekejangan kaki, lenguh-lenguh, kebas-kebas dan tubuh rasa ketat. Bila tubuh rasa selesa, dah tentu masalah sukar tidur malam dapat diatasi Tau tak, kalsium dalam sebiji Ostematrix sama dengan segelas susu dan sama juga dengan 80 biji kacang badam!

Shaklee Omega Guard pula membekalkan asid lemak Omega-3 yang lengkap dengan DHA, EPA dan ALA bukan saja bagus untuk otak malah membantu menangani tekanan mental dan stress.

Bagi Jana, beza sebelum dan selepas amal vitamin untuk sukar tidur malam ni sangat jauh berbeza. Yang pasti, bila bangun pagi badan rasa segar dan ringan, takde sakit-sakit badan, tidur lena dan yang penting mudah untuk bangun awal pagi!

Jika anda sedang mengalami masalah sukar tidur malam dan tidur tak nyenyak, jom dapatkan Ostematrix dan Omega Guard Shaklee ni segera.

Camana nak order? Jom hubungi jana ditalian berikut

atasi sukar tidur malam


2 comments:

  1. ostemtrix mmg best...nyenak sungguh tido..bgn pagi pun mudah..takde rasa lenguh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan??

      Lagi best nak membuang air besar pun lawas..

      Delete

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...