Thursday 7 June 2018

# Kanser # Vivix

7 Tanda-tanda awal kanser usus yang perlu diberi perhatian

Tahu kah anda, kegagalan mengesan tanda-tanda awal kanser usus menyebabkan ramai telah terlewat mendapat rawatan lalu menghadapi risiko usus dibuang atau lebih menakutkan, kematian.

Kanser usus juga dianggap sebagai pembunuh senyap kerana tanda-tanda tidak kelihatan pada peringkat awal.

kanser usus malaysia


Statistik Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan 19,000 daripada 100,000 rakyat Malaysia menghidap penyakit kanser dengan wanita adalah golongan paling berisiko. Kanser usus adalah 1 diantara 5 jenis kanser yang paling kerap menyerang rakyat Malaysia.

Ya, kenyataan ini amat menakutkan bukan?


Apa itu kanser usus

Kanser usus ialah barah atau ketumbuhan tidak normal pada dinding saluran usus besar. Usus besar merupakan bahagian terakhir sistem penghadaman kita.

kanser usus


Kanser usus adalah pembunuh ketiga terbesar dikalangan kaum wanita selepas kanser payudara dan kanser pangkal rahim (kanser serviks).

Dikalangan kaum lelaki  pula, kanser usus adalah jenis kanser paling kerap berlaku.



Pada peringkat awal, kebanyakan pesakit tidak merasai kelainan atau kesakitan pada tubuh menyebabkan ramai tidak tahu mereka mempunyai penyakit kanser usus hinggalah pada tahap yang telah kronik.

Kanser usus dapat dicegah dan dibedung dengan lebih awal sekiranya dapat dikesan lebih awal. Perhatikan tanda-tanda awal kanser usus.



7 tanda-tanda awal kanser usus yang perlu kita beri perhatian


1. Perubahan pada tabiat membuang air besar

Perubahan tabiat membuang air besar contohnya cirit-birit, kemudian diikuti sembelit, atau kedua-duanya serentak secara berpanjangan melebihi 4 minggu.

Setiap individu adalah berbeza, jadi hanya diri sendiri yang mampu mengesan sebarang perubahan.


2. Berak berdarah

Najis bercampur darah atau berwarna hitam.

Selalunya ramai tidak memberi perhatian terhadap najis ketika membuang air besar. Mungkin selepas ini jangan lupa untuk memantau sebarang perubahan. Berak berdarah sering juga dikaitkan dengan masalah lain seperti buasir, ulser dan Chron Disease.


3. Sering sakit bahagian abdomen, sakit perut, rasa kembung


4. Rasa usus tidak dikosongkan sepenuhnya

Pesakit merasakan seperti masih ada najis walaupun telah membuang air besar. Namun, apabila ke tandas tiada apa-apa yang keluar.


5. Hilang selera makan dan hilang berat badan yang ketara dalam masa 6 bulan.

6. Sering berasa letih dan lesu

7. Tidak berak, tidak kentut, muntah

Ini menandakan usus sudah 100% tersumbat.



Sekiranya anda sendiri atau mengetahui ada ahli keluarga sedang mengalami tanda-tanda awal diatas, terus berjumpa doktor untuk mengesan sebarang masalah serta dapatkan rawatan yang betul.



Jika anda mempunyai sejarah ahli keluarga terdekat yang mengalami kanser usus, mulai sekarang pastikan anda mengamalkan cara hidup sihat, pemakanan tinggi antioksidan, kalsium dan magnesium untuk mencegah kanser usus.



shaklee kanser usus



Bagaimana Vivix bertindak dalam menghalang kanser


1. Resveratrol-polifenol

Vivix merupakan minuman botani dihasilkan dari 4 bahan utama sumber alam semulajadi dimana ia mengandungi resveratrol-polifenol dan bersifat sangat tinggi antioksidan.

Resveratrol yang merupakan salah satu bahan dalam Vivix telah dirujuk lebih dari 2,000 penerbitan penyelidikan termasuk pelbagai kajian yang telah dijalankan di tempat-tempat seperti Harvard University, National Institute of Aging, National Instiute of Cancer dan banyak lagi.

Resveratrol merupakan perubatan semulajadi pertama yang mempunyai bukti kukuh dibelakangnya menunjukkan bahawa ia berupaya menghalang atau menghentikan banyak peringkat kanser. Resveratrol bukan sahaja menghalang kanser malah ia dicadangkan sebagai rawatan tambahan.
sumber; http://greenhealth4u.myshaklee.com/us/en/about_do_you_know.html

shaklee kanser usus



2. Asid ellagik

Salah satu bahan Vivix iaitu anggur muscadine mengandungi asid ellagik dalam kepekatan tinggi telah menunjukkan ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser. Asid ellagik merupakan satu phyto-nutrient yang tidak dijumpai dalam mana-mana anggur jenis lain.


3. Memberi impak kepada mekanisme penuaan tahap sellular

  • Melindungi dan memperbaiki sellular DNA
  • Mengaktifkan pengawalan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan tahap sellular
  • Penuaan pada tahap sel telah menyebabkan pengeluaran tenaga sel makin menurun. Vivix menggalakkan biogenesis mitokondria untuk meningkatkan tahap tenaga dalam sel.
  • Melambatkan pembentukan protin AGE


kanser usus



Pertanyaan/order

===========================
Hubungi

Hazana Binti Hamzah (sid 908814)
Facebook : Jana Hazana
Instagram : Jana_Hazana

===========================

No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana