Saturday 11 January 2020

# Ibu berpantang # Luka Cepat Sembuh

Seramnya Luka Czer Terbuka. Apa Mommy Patut Lakukan

Salah satu risiko bersalin czer ialah luka terbuka. Bila luka czer terbuka apa mommy patut lakukan?

Walaupun luka terbuka tu kecil je, mommy jangan ambil mudah sebab luka terbuka tu boleh mengundang kehadiran kuman dan bakteria untuk masuk ke bahagian dalaman. Kita risau masalah lain pula akan timbul seperti luka jadi lebih besar atau jangkitan kuman yang boleh menyebabkan luka bersalin lambat sembuh.

Tu yang jadi luka czer lambat sembuh.

Jom baca: 7 punca luka czer lambat sembuh





Luka Czer Terbuka. Ini lah Yang Mommy Perlu Lakukan

1. Dapatkan nasihat doktor

Jika mommy baru sedar yang luka czer mommy terbuka, mommy perlu cepat-cepat bagitau doktor yang merawat. Atau jika nurse datang ke rumah biasanya dia akan periksa. Bergantung pada keadaan luka tu, doktor terpaksa buka semula jahitan untuk periksa keadaan dalaman sekiranya ada nanah atau jangkitan dan mommy perlu ditahan wad.

Selalunya luka czer yang terbuka doktor tak akan jahit semula tapi mommy akan diberi nasihat tentang penjagaan yang lebih intensif. 

Jika berair dan bernanah, kena cuci betul-betul ikut apa yang diajar oleh pihak hospital. Luka czer terbuka tu akan dibiarkan sembuh sendiri selalunya mengambil masa lebih kurang 5 bulan untuk sembuh. Proses penyembuhan ni akan berbeza pada setiap individu.


2. Banyakkan pengambilan vitamin C dan zink untuk cepatkan proses penyembuhan

Ketika berpantang, mommy mesti ambil makanan yang cukup nutrisi. Antara nutrisi yang penting ialah vitamin C dan zink.

Vitamin c dan zink berfungsi untuk cepatkan proses penyembuhan luka czer dari dalam, mencegah jangkitan kuman dan mencantikkan parut. Zink adalah mineral penting untuk sel serta lebih 200 enzim bagi memastikan badan kita dapat berfungsi secara optimum.

Antara makanan yang tinggi vitamin c dan zink ialah:
  • Buah oren
  • Bayam
  • Brokoli
  • Tomato
  • Biji labu


Mungkin ada mommy yang tak suka makan masam atau makan sayur, jadi untuk bantu mommy cukupkan keperluan harian, boleh juga boleh amalkan Vita C dan Zinc Plus Shaklee.

1 tab vita C sama macam mommy makan 7.5 biji buah oren termasuk kulit. Sebab vita C lengkap dengan bioflanovoid yang hanya terdapat pada kulit buah sitrus.

1 biji Zinc Plus pula sama macam mommy 3.75kg bayam, 600g ayam, 3-5 biji tiram dan 200g biji labu.


Testimoni


Vita C dan Zinc Plus juga boleh digunakan untuk semua luka tak kira lah operate tulang ke, luka jatuh motor ke atau bekas picit jerawat batu.


Order & Pertanyaan


Asalkan nak luka cepat sembuh dan parut cepat pudar, vita C dan Zinc Plus memang berkesan.




Mommy tak perlu ragu lagi dengan keberkesanan vita C dan Zinc Plus Shaklee ni. Shaklee dah laburkan jutasn dolar untuk bangunkan produk yang selamat digunakan untuk jangka masa panjang.

Shaklee memang terkenal dengan produk yang melangkaui organik, tiada bahan kimia bahaya, 100% dari bahan semulajadi, tiada pewarna dan perasa tiruan.

Vita C dan Zinc Plus mesra penyusuan ibu.

Camana nak dapatkan Vita C dan Zinc Plus ni?
Hubungi jana sekarang dengan klik pada butang di bawah ni. Dengan setiap pembelian jana akan ajar juga cara makan yang betul supaya puan dapat kesan yang optimum.


 Order & Pertanyaan


3. Banyakkan berehat

Mommy berpantang lah elok-elok. Banyakkan berehat. Jangan buat kerja berat. Pastikan tempat czer tu sentiasa kering dan bersih. Kalau kena dressing, tolong tukar dengan kerap atau ikut aturan yang doktor bagitau. Tak payah lah sapu apa-apa minyak ke losyen sebab ia melibatkan bahagian dalaman yang kita tak nampak. Jika apa-apa berlaku dalam tu, kita tak tau.

So sebelum nak buat kerja berat, atau nak pergi bercuti jauh-jauh atau nak merewang kenduri ke.. bagi betul-betul sembuh dulu.





No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana