Friday 3 January 2020

# Al-kisah # Pengedar Shaklee Kelantan

Kenangan Banjir Kuning 2014 Kelantan, Kg. Kerilla Part 1

5 tahun dah berlalu.. tapi kenangan banjir kuning 2014 di Kelantan tetap terpahat dalam memori kami sekeluarga. Lama dah simpan dalam fon dan facebook je, tetiba terfikir nak simpan dalam blog juga. Suatu hari nanti, bila anak-anak dan besar diorang boleh baca kisah ni.

Kejadian banjir kuning 2014, tak disangka-sangka kampung kami pun kena. Masa ni, semua kampung yang terletak tepi sungai Kelantan memang terjejas teruk kecuali beberapa tempat yang sangat tinggi.

Rumah mak cuma lebih kurang 600 meter dari sungai. Tak pernah kena banjir. Tapi kali ni, berbeza.


Isnin 22 Disember 2014


Pagi ada temujanji dengan pakar tulang di hospital daerah Tanah Merah untuk rawat tangan Hazim patah. Kami selamat pergi dan balik walaupun ada area yang terpaksa harung air.

Petang tu hujan lebat agak reda, cuma hujan rintik-rintik jadi kami bawa anak-anak naik kereta kononnya nak tengok air sungai di jeti Temangan. Hazim dan Haziq umur 4 tahun.

Dalam perjalanan pergi, lebih banyak tempat yang kami terpaksa harung air lintas jalan. Air sikit punya laju, hingga kan kadang tu terpercik ke tingkap. Orang ramai keluar tengok air dah macam pesta. Budak-budak lagi la seronok dapat main banjir.

Masa tu langsung tak terfikir, yang mengalir deras atas jalan tu sebenarnya adalah air sungai yang dah melimpah!

Di jeti Temangan, kami dapat pemandangan yang sangat luar biasa. Pondok di atas tangga jeti dah tak kelihatan! Dah tenggelam dek air sungai yang sangat besar. Beberapa rumah, pasar dan lot kedai tepi jalan pun dah tenggelam.


Selasa, 23 Disember 2014


Jalan nak keluar ke bandar dah tertutup sepenuhnya. Semua penduduk kampung dah terkepung.

Malam tu tengok berita banjir makin teruk di negeri Kelantan. Rantau Panjang, Gua Musang. Ada juga disebut tentang fenomena air pasang. Tapi kami sekeluarga tengok berita macam tengok drama je lah. Langsung tak terfikir nak bertindak sebagai langkah berjaga-jaga.

Mak cakap, kampung kita tak pernah kena banjir. Paling teruk pun banjir 1960-an, rumah Nyanya (nenek mak) naik paras tangga je. Lega.

Malam tu kami tidur lena. Tapi terjaga sebab hujat lebat kedengaran lain macam.


Rabu 24 Disember 2014


Dalam pukul 6 pagi, nenek saudara Tokcik Nab datang rumah bagitau cepat-cepat pindah, air sungai naik!! Rumah jiran kami ada yang dah dinaiki air. 

Mak cakap, polis ada call suruh pindah pergi pusat pemindahan banjir iaitu di sekolah. 

What!!!

Macam mimpi... serius rasa macam mimpi. Solat subuh pun tak boleh khusyuk.

Dalam fikiran, banjir sikit je ni kot.. mungkin paras betis je. Kawasan ni tinggi, mana mungkin banjir. Takde dalam sejarah tempat ni boleh banjir macam dalam berita semalam tu.

Jadi, kebanyakan barang-barang kami cuma angkat letak atas katil, atas kerusi. Stok Shaklee jana letak dalam kotak, atas almari. Baju ambil 2-4 helai sorang, berus gigi dan beberapa dokumen penting. Macam nak pergi vacation tu. Ya, betul-betul macam nak pergi melancong.


Jam 7 pagi. 


Air dah sampai ke pintu rumah. Jana terperasan, separuh bahagian air warna kuning macam air teh separuh lagi air warna kehijauan. Mimpi ke aku ni? Nak tanya orang tapi mulut macam terkunci. Sibuk pulak alih barang rumah.

Sekarang baru tau, air yang warna macam teh susu tu air sungai melimpah manakala air kehijauan tuh tu air hujan yang melimpah dari parit bertembung di rumah kami. SUBHANALLAH

Bahagian porch rumah. Air diluar paras buku lali orang dewasa

Tepi dapur.. air kehijauan dah bercampur dengan air kuning

Belakang rumah



Masa ni duk fikir macam mana nak selamatkan anak-anak. Anak-anak dah jadi perkara utama. Jadi rasa macam nak cepat-cepat keluar dan pergi ke tempat pemindahan sementara.


Depan rumah lebih kurang jam 8.. air paras betis orang dewasa


Jam 10 pagi 


Kami semua dah selamat sampai di tingkat 2 bangunan sekolah. Masa kami naik ke situ, cikgu tempatkan kami di surau. Alhamdulillah. Anak-anak selamat tapi fikiran serabut fikirkan rumah dan kereta pulak.

Jam 11 pagi hujan berhenti.Suami balik sekejap sebab nak ambil beberapa lagi barang penting, tengok-tengok air dah paras dada. Cepat betul air naik walaupun tak hujan.

Hingga ke jam 6 petang, air terus naik ke paras bumbung.

Masa ni kami baru sedar, banjir kali ni bukan banjir biasa. Tapi luar biasa belum ada dalam sejarah.


Kereta dan nampak bumbung je..



Kami tinggal di pusat pemindahan ni selama 4 hari, bab makan minum malas nak cerita detail. Sangat daif dan menyedihkan. Takde letrik dan bekalan air bersih. Air kuning itu lah yang kami guna untuk makan minum, mandi, berwuduk, bersuci dan gosok gigi... sanggup?

Allah memang nak uji kesabaran.

Kami sekeluarga dan beberapa keluarga lain sama-sama masak, makan apa yang ada. Bila ingat balik, banyak sangat nikmat yang Allah dah beri. Dia nak uji sikit je berbanding orang lain di negara-negara bergolak nun..


Bersambung PART 2 DISINI


No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana