Sunday 21 June 2015

# Awet Muda # Collagen Powder

9 petua melambatkan penuaan dan kekal awet muda

Dalam aktiviti seharian kita ada beberapa tabiat yang boleh bantu kita untuk kekal awet muda dan melambatkan proses penuaan. Eh, bukan ke tua itu pasti, mana boleh hentikan masa yang berlalu supaya kita sentiasa kekal awet muda? Ye, betul. Menjadi tua itu pasti tetapi penuaan dan menjadi tua adalah 2 perkara yang sangat berbeza. Penuaan merupakan proses perubahan keatas fizikal seseorang individu yang boleh berlaku bergantung genetik, tabiat pemakanan dan gaya hidup manakala menjadi tua adalah lumrah alam yang sememangnya akan terjadi pada setiap manusia. Proses penuaan boleh diperbaiki manakala menjadi tua tidak boleh.

Penuaan akan menyebabkan seseorang yang baru berusia hujung 30-an kelihatan seperti berumur 50-an. Kulit kusam, liang pori besar, kedut-kedut halus, lemah daya ingatan dan sakit-sakit sendi adalah contoh tanda-tanda penuaan. Pada usia yang sudah tua, tampil kekal awet muda adalah bonus. Tapi ia bukan perkara mudah dan boleh berlaku dalam sehari-dua. Untuk kekal awet muda, kita perlulah menjaganya sejak dari awal lagi.



Proses penuaan boleh bermula seawal umur 25 tahun dimana tubuh mula berhenti menghasilkan kolagen secara semulajadi dan merosot tahun demi tahun, prestasi sel-sel yang telah rosak dan mati untuk membina dan membaiki semula menurun dan kekurangan nutrisi penting. Antara faktor utama yang menggalakkan penuaan ialah:

  • Merokok dan asap rokok
  • Penggunaan dadah & alkohol
  • Pengambilan ubat-ubatan untuk jangka masa yang panjang
  • Terlalu gemuk/terlalu kurus
  • Kekurangan zat
  • Kerap makan makanan segera, tinggi gula dan tinggi glisemik
  • Terdedah kepada cahaya matahari tanpa pelindung

Proses penuaan bagi wanita yang kerap hamil dan menyusukan anak tetapi tak menjaga pemakanan adalah lebih cepat. Proses penyusuan sebagai contoh, zat-zat dari tubuh ibu akan diambil oleh anak melalui susu ibu. Oleh itu, anda mestilah menjaga pemakanan dan amalkan gaya hidup sihat, cegah stress, tidak merokok dan tidak minum alkohol serta mengamalkan petua berikut untuk kekal awet muda.


9 petua untuk melambatkan penuaan dan kekal awet muda

1. Amalan pemakanan tinggi protin. Tapi sila pastikan ianya rendah indeks glisemik dan rendah lemak seperti dada ayam, minuman protin dan putih telur.

Kebaikan protin dalam melambatkan penuaan dan kekal awet muda ialah mengawal paras insulin. Paras insulin penting dalam mengawal berat badan ideal dan mencegah penyakit kronik. Protin juga menggalakkan paras gula dalam darah yang stabil,  mengawal kortisol dan membantu mencegah stress.

2. Amalan 200-400mg vitamin B6 dan B12 untuk mengurangkan kortisol dan meningkatkan paras seretonin, sejenis hormon yang mencegah tekanan mental dan kekeliruan.

Pada paras tertentu kortisol adalah sangat penting pada tubuh kita. Namun pada paras yang terlalu tinggi kortisol boleh menganggu kesihatan tulang dan otot, melambatkan proses penyembuhan dan pembinaan semula sel-sel normal dan menganggu penghadaman, metabolisme dan mental. Mereka yang ingin kekal awet muda mesti kawal paras kortisol supaya tak terlalu tinggi.

3. Amalkan gaya hidup aktif atau rajin bersenam. Apabila kita rajin bersenam atau aktif, tubuh akan menghasilkan lebih banyak hormon yang boleh membantu melambatkan penuaan dan kekal awet muda. Dikenali sebagai hormon pertumbuhan, ia berperanan penting untuk kulit, libido, mengekalkan berat badan ideal, jisim otot dan paras tenaga.

4. Elak dan legakan stress. Terdapat banyak cara dalam menangani stress. Stress yang berlebihan boleh menggalakkan penghasilan hormon kortisol. Antara cara yang berkesan untuk elak dan legakan stress supaya melambatkan penuaan dan kekal awet muda ialah dengan mendekatkan diri dengan tuhan. Tidak sama sekali meninggalkan solat dan membaca al-Quran, bersedekah selain mengurut badan, minum teh herba, mempunyai hobi dan meluangkan masa bersama orang-orang yang tersayang.

5. Tidur yang mencukupi 6-8 jam sehari. Tidur dapat membantu kurangkan stress disamping merehatkan tubuh dan otak. Kekurangan waktu tidur akan mengganggu penghasilan hormon pertumbuhan yang boleh membantu melambatkan penuaan dan kekal awet muda. Walaubagaimana pun cuba sedaya upaya untuk bangun sebelum matahari terbit. Mengikut petua orang-orang lama, untuk kulit cerah berseri bangun tidur sebelum subuh dan terus mandi.

6. Amalkan pemakanan tinggi antioksidan iaitu vitamin a, vitamin c, vitamin e dan selenium untuk melawan serangan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel tubuh. Antara contoh radikal bebas yang sangat merosakkan ialah rokok dan asap rokok.

7. Amalkan suplemen yang boleh menggalakkan penghasilan elastin dan kolagen. Kolagen penting untuk tubuh kerana ia umpama gam yang memastikan sel-sel tubuh melekat antara satu sama lain dengan kemas. Kekurangan elastin dan kolagen adalah punca kulit dan otot kendur, sakit sendi, liang pori membesar, masalah penglihatan dan rambut gugur. Ini termasuklah glukosamin, kondroitin dan asid hyaluronic.

8. Banyakkan minum air kosong lebih kurang 3L setiap hari dan kurangkan makanan dan minuman tinggi gula. Tingkatkan sistem imunisasi tubuh. Pertahanan tubuh yang kuat membantu dari mudah jatuh sakit.

9. Bertenang. Sentiasa senyum dan berfikiran positif.


Melambatkan penuaan dan kekal awet muda bukan hanya penting untuk penampilan tetapi penting juga untuk mencegah penyakit-penyakit kronik yang disebabkan penambahan usia seperti penyakit darah tinggi, penyakit jantung, nyanyuk dan sebagainya.

Mereka yang mengamalkan vitamin Shaklee biasanya akan kelihatan lebih muda berbanding mereka yang tidak mengamalkan sebarang vitamin walaupun usia mereka sebaya.




Vivix sangat kaya dengan bahan tinggi antioksidan yang sangat bagus untuk kekal awet muda. Ia sangat halus dan bertindak hingga ke peringkat sel dengan melindungi sel, melambatkan penuaan dan penimbunan protin AGE yang menyebabkan kerosakan pada sel. Vivix merupakan suplemen anti-penuaan nombor 1 didunia. Hanya boleh didapati dari Shaklee.

Collagen Powder Shaklee adalah kolagen dari sumber sisik ikan air dalam yang turut diperkayakan dengan vitamin C, vitamin B, asid hyaluronic dan lain-lain. Kajian klinikal menunjukkan mereka yang mengambil Collagen Powder selama 8 minggu berturut-turut mengalami:
  • 69% lebih lembap
  • 75% lebih licin
  • 80% kurang kedutan
  • 90% lebih berseri
ESP membekalkan asid amino yang penting untuk awet muda dimana ia penting untuk pembinaan otot, kuku, rambut, organ, kulit dan sebagainya.


Kesan pengambilan vitamin-vitamin diatas bukan hanya pada kulit wajah namun kulit seluruh tubuh, malah mencegah kanser dan penyakit-penyakit kronik lain, jantung jadi lebih kuat dan sihat, otak lebih cergas malah sangat bagus untuk membaiki penglihatan dan sendi-sendi. Pendek kata, kekal awet muda secara keseluruhan.

Bagaimana hendak mendapaktan vitamin-vitamin diatas untuk membantu anda melambatkan penuaan dan kekal awet muda? Sila hubungi saya ditalian berikut dan dapatkan konsultasi serta nasihat cara makan secara eksklusif



No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana