Thursday 26 July 2018

# HFMD # Kesihatan Anak-anak

Anak kena hfmd. Apa ibubapa harus lakukan untuk mengawalnya?

Sekarang musim penyakit HFMD sedang menular di negara kita. Menurut rekod KKM, 35,000 kes telah direkodkan seluruh Malaysia.


cara rawat hfmd

Apa itu HFMD?

HFMD adalah singkatan bagi Hand Foot Mouth Disease atau Penyakit Tangan Kaki Mulut yang berpunca dari jangkitan virus jenis coxsackie dan enterovirus.

HFMD sering tular dikalangan anak-anak kecil berusia 5 tahun ke bawah. Ini kerana sistem pertahanan mereka yang belum matang untuk melawan serangan virus.

Penyakit HFMD turut boleh menjangkiti kanak-kanak yang lebih besar serta orang dewasa yang mempunyai sistem pertahanan badan lemah.


Jom tengok Video ni dulu



Jika anak kena HFMD, apakah yang ibubapa harus dilakukan?

Sebelum tu, periksa anak-anak sekiranya mereka mempunyai tanda-tanda HFMD. Tanda-tanda HFMD ialah:

  • Demam
  • Meragam
  • Sakit kepala
  • Sakit tekak
  • Muncul biji-biji gelembung pada sekitar mulut, telapak tangan dan kaki
  • Terdapat ulser didalam mulut dan lidah.
  • Kurang selera makan


rawatan hfmd malaysia



Ibubapa perlu alert dengan perubahan serta tanda-tanda HFMD pada anak supaya langkah sewajarnya boleh diambil segera.

Jika anak terkena jangkitan HFMD, berikut adalah 6 perkara yang perlu di lakukan iaitu :

  • Bawa anak segera berjumpa doktor di hospial/klinik untuk dapatkan rawatan.
  • Jangan hantar hantar anak ke pusat asuhan atau sekolah untuk mencegah dari menjangkiti orang lain.
  • Berehat dirumah. Elak dari bawa anak ke tempat awam terutamanya tempat sesak seperti pasaraya, kedai makan, atau menziarahi saudara mara.
  • Amalkan kebersihan. Cuci tangan dengan antiseptik atau sabun setiap kali menguruskan najis, hingus dan blister anak. Tisu yang diguna mesti dibuang dengan cara betul
  • Basuh pakaian, mainan serta perkakasan anak guna sabun pencuci dengan kerap. Elak dari berkongsi dengan orang lain.
  • Anak yang dijangkiti akan mengalami kurang selera makan. Ibubapa perlu pastikan anak tetap makan dan minum air secukupnya.




HFMD sangat mudah berjangkit. Ia boleh tersebar melalui bersin, sentuhan langsung dengan cecair badan pesakit seperti hingus, air liur, cecair dari biji-biji gelembung (blisters) termasuk najis.

Penyakit HFMD juga boleh tersebar melalui permukaan objek seperti pemegang troli pasaraya, barang mainan, kerusi makan bayi dan banyak lagi.



Cara merawat HFMD

HFMD tiada rawatan mahupun ubat khusus ataupun vaksin. Proses penyembuhan hanya bergantung pada kekuatan sistem pertahanan individu untuk melawan jangkitan.

Bagaimana nak membantu melegakan kesakitan anak serta cepat sembuh?

Berikan anak-anak kita Set HFMD Shaklee supaya cepat sembuh dengan membantu tingkatkan kekuatan sistem imun serta sapu krim Herbal Blend.

merawat hfmd malaysia


Fungsi set vitamin ini adalah untuk tingkat sistem pertahanan tubuh anak, beri kelegaan segera serta cukupkan nutrien harian yang diperlukan kanak-kanak.

Mealshakes 
Kaya dengan protin untuk pembinaan sel-sel tubuh serta mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan agen antioksidan dimana ia berfungsi melawan jangkitan virus. Juga membantu tingkatkan selera makan anak.

Nutriferon 
Merupakan interferon semulajadi hasil dari ekstrak biji labu, bunga safflower, Japan Honeysuckle dan biji Plantago berfungsi mengukuhkan sistem imun dalam 3 hari.

Omega Guard 
Membekalkan omega 3 tulen dari sumber ikan laut air sejuk berfungsi meningkatkan sistem imun dan bersifat antiradang, bengkak cepat surut.

Vitalea for Children 
Multivitamin kanak-kanak mengandungi 19 vitamin serta mineral untuk kesihatan anak-anak secara menyeluruh.

Krim Herbal Blend
Krim serbaguna dari rumusan herba sage, rosemary, yarrow serta horse chest nut mempunyai ciri-ciri antiradang yang membantu melegakan gatal-gatal dan kesakitan serta menghilangkan biji-biji gelembung dengan lebih cepat.

Sensasi mentol serta bau segar semulajadi membantu menenangkan si kecil.


Baca >> Hilangkan batuk berkahak dan selsema anak-anak dengan cepat


Set shaklee untuk HFMD ini juga sangat membantu dalam mengatasi dan mencegah masalah kesihatan lain seperti ekzema, asma, batuk, selsema, alergi,sembelit dan banyak lagi.


cara kawal hfmd


Kisah penuh testimoni Set HFMD Shaklee


[ HFMD SEMBUH SELEPAS AMALKAN PRODUK SHAKLEE ]
.

Assalamualaikum,

Saya nak share pengalaman handle anak alami HFMD baru-baru ni. Mulanya dari kakaknya di tadika, tetapi si kakaknya tak lah seteruk adik yang duduk di rumah ni. Tak terfikir pula HFMD akan berjangkit pada adiknya, jadi saya just tumpu pada kakaknya.
.

Satu pagi tu, sambil-sambil sapu lotion Herbal Blend pada tapak tangan kakaknya, terpandang la kaki adiknya yang dah mula ada tompok-tompok merah, tangan pun dah mula naik sikit-sikit. Lepas balik kerja, keadaan adik bertambah teruk bila tapak tangan, kaki dan mulutnya dah mula ada gelembung – gelembung air.
.

Pada mulanya kami syak hanya demam campak, tapi bila tengok badannya tak ada sangat gelembung air tu. Untuk kepastian kami pun terus bawa ke klinik, dan doktor sahkan memang HFMD. Kami hanya dapatkan ubat titis dalam mulut sahaja kerana nak cuba dengan Shaklee dahulu.
.

Malam tu juga, saya bekalkan Aleesha Nutriferon 1 sachet dan sapukan lotion Herbal blend sebelum tidur. Alhamdulillah malam tu dia tidur tanpa gangguan.
.

Untuk keesokan harinya, saya sapukan dia dengan lotion Herbal Blend selepas mandi dan bekalkan Vitalea for Kids selepas breakfast. Kebetulan kakaknya ada hari sukan pada hari tu, jadi saya terpaksa bawanya sekali, dan keadaan bertambah teruk bila dia dah berpeluh-peluh dan tangan tak berhenti menggaru. Kalau dibiarkan maunya berdarah-darah nanti, jadi saya cuba bagi dia Omega Guard, kekerapan menggaru tu dah berkurang nampaknya.
.

Alhamdulillah, lepas 3 hari konsisten amalkan Nutriferon, Vitalea for Kids, Omega Guard & lotion Herbal Blend, gelembung-gelombung air di tangan & kaki dah mula hilang sikit-sikit dan parut pun tiada. Kalau diikutkan pergiraan doktor, HFMD ni biasanya akan hilang dalam masa 5-6 hari tapi bila dah recover cepat dari biasa ni syukur sangat-sangat.
.

Terima kasih Allah menemukan saya dengan Shaklee. Doakan puteri saya ini sihat sentiasa.
.

Semoga anak-anak kita semua membesar dengan sihat.
Membesar menjadi anak yg soleh & solehah. 

Aaminnn. 



Order

===========================
Hubungi

Hazana Binti Hamzah (sid 908814)
Facebook : Jana Hazana
Instagram : Jana_Hazana

===========================



No comments:

Post a Comment

Follow Instragram Jana_Hazana